• Przewody Teflonowe do samochodów sportowych

    Z pośród różnych typów przewodów stosowanych w motorsporcie, te teflonowe charakteryzują się największą wytrzymałością. PTFE jest materiałem, który praktycznie nie starzeje się, co w połączeniu z oplotem z drutu stalowego o wysokiej wytrzymałości na zerwanie daje naprawdę solidny produkt. W jaki więc sposób zaopatrzyć się w przewody PTFE na najlepszych warunkach?

Przewód teflonowy AN różne konfiguracje

Co daje stosowanie przewodów teflonowych w samochodach sportowych?

Obecnie podczas tuningu samochodu przewody PTFE są wykorzystywane powszechnie. Spowodowane jest to przede wszystkim szerokim wachlarzem zalet tego produktu:

  • nadzwyczajna trwałość – produkt praktycznie się nie starzeje,
  • odporność na wysokie temperatury nawet do 260°C,
  • kompaktowa budowa – zajmują niezwykle mało przestrzeni w komorze silnika,
  • świetna jakość przepływu – współczynnik tarcia wynosi 0,02 dla stali,
  • odporność chemiczna prawie na wszystkie substancje – nie starzeje się w kontakcie z olejami, paliwami, alkoholami,
  • wysoka trudnopalność klasa UL94 V-0,
  • niska przenikliwość – nie przepuszcza oparów paliwa,
  • oplot stalowy zapewnia odporność mechaniczna na wiele uszkodzeń (również przecięcia),
  • wytrzymałość na wysokie ciśnienia nawet do 400 BAR.

Oczywiście każdy produkt posiada swoje wady. W przypadku przewodów teflonowych pewnym problemem może być cena wymaganych komponentów. Sam wąż zdecydowanie nie należy do najtańszych, szczególnie jeśli był wykonany przez renomowanego producenta. Pochodzenie węża PTFE nie jest bez znaczenia, ponieważ pomimo relatywnie prostej budowy wyrób ten jest skomplikowany w produkcji. Dlatego powinno się polegać na sprawdzonych dostawcach. Kolejnym, chyba większym problemem jest cena armatury AN. Końcówki skręcane renomowanych producentów są raczej drogie, a armatura wysokociśnieniowa wymaga zakuwania na specjalnych maszynach.

Wąż teflonowy AN04 w oplocie stalowym

Rodzaje przewodów PTFE stosowanych w samochodach osobowych

Oczekiwania konstruktorów związane ze zwiększoną niezawodnością, elastycznością oraz odpornością na wysokie temperatury znalazły odpowiedź w postaci zastosowania PTFE do produkcji przewodów.  Nic więc dziwnego, że linie teflonowe stosowane są do wielu układów w pojazdach. W przypadku aut sportowych można wyróżnić trzy podstawowe zastosowania.

Teflonowe przewody paliwowe

Podczas tuningu węże PTFE są często stosowane do wykonywania przewodów paliwowych.  Jest to rozwiązanie uniwersalne, gdyż przewód teflonowy jest odporny na wszystkie stosowane paliwa.  W przypadku układów do alkoholi istnie możliwość wyboru końcówek nierdzewnych. Dodatkowo w ofercie posiadamy węże z teflonu antystatycznego.

Przewód PTFE do turbosprężarki

Przewody PTFE są pierwszym wyborem w przypadku układu smarowania turbosprężarki. Stosuje się je przede wszystkim do zasilania, a czasami także do spływu oleju. Ich największa przewaga to odporność temperaturowa do 260 °C. Jest to bardzo ważny parametr, ponieważ sam olej już grzeje się znacząco, a przewód prowadzony jest często w sąsiedztwie gorących elementów układu wydechowego.

Przewody teflonowe do chłodzenia oleju

Kolejnym istotnym układem bazującym często na przewodach PTFE jest instalacja chłodzenia oleju. Największą przewagą produktu w tym zakresie są właściwości przepływu oraz kompaktowy rozmiar. To wszystko w połączeniu z nadzwyczajną odpornością oraz wysokim ciśnieniem roboczym daje produkt znacząco przewymiarowany. Przewody PTFE do układu chłodzenia oleju chronią przed skutkami niebezpiecznego wycieku.

komponenty do przewodów PTFE

Jak zamawiać przewody teflonowe podczas modyfikacji samochodu?

Istnieją trzy podstawowe metody zamawiania przewodów PTFE podczas realizacji danego projektu.

Pierwsza to stosowanie węży wraz z armaturą skręcaną. Ważne żeby końcówki i węże były dobrej jakości oraz kompatybilne ze sobą.

Kolejną metodą jest zamówienie gotowych przewodów na miarę. W tym cepu należy dokładnie określić parametry np. przewód PTFE gładki AN10, końcówki 7/8” proste GW, długość całkowita 1200mm.

Trzecia metoda to wybór indywidualnie dobranego kompletu elementów, precyzyjne dostosowanie przewodów do tworzonego projektu oraz zakucie. W tym przypadku można się rozliczyć z wykorzystanych komponentów.